Évszakoknak megfelelő vezetés és közlekedésbiztonság

Mennyi utat tesz meg egy jármű a reakcióidő alatt? Optimális esetben az ember átlagos reakcióideje 1 másodperc, ami a teljes fékhatás kialakulása és az észlelés közt eltelt idődifferencia. Ezt a távolságot úgy számíthatjuk ki, ha 3,6-tal osztjuk a km/h-ban mért sebességet. A városi, 50 km/h sebességkorlátot betartva ez 14 métert jelent 1 másodperc alatt. Ekkora táv kell ahhoz, hogy az autó csupán csak lassulni kezdjen. Különböző időjárási viszonyok mellett a lassulás igen eltérő, száraz úton ez átlagosan 7,5 m/s², nedves úton 4,5 m/s², havas-jeges úton pedig mindössze 1,5 m/s² a lassulás.

Az ember hajlamos gyorsan megszokni a jót és nehezen visszaszokni a rosszabb dolgokhoz, ami a vezetésben is erősen érvényesül. A tavaszi és nyári optimális közlekedési viszonyokat is hamar megszokják a sofőrök, ilyenkor kevés kivételekkel szinte mindig kedvezőek a tapadási viszonyok, kiszámítható a közlekedés, több a napsütéses órák
száma és általánosan biztonságosabb a közlekedés ebben az időszakban. Az ősz beköszöntével a biztonságos közlekedési körülmények jelentősen és hirtelen romlanak. Október és december közt bekövetkező balesetek fő oka
az, hogy a sofőrök a kényelmes vezetésről nehezen szoknak vissza a kedvezőtlenebb vezetési körülményekhez, megváltozott látási-, időjárási-, és útviszonyokhoz, főként a ködhöz, később, tél elején pedig a hóhoz. Az észlelhetőségben sajnos még ma is hanyagság jellemzi a gyalogosokat, kerékpárosokat, ami ugyancsak növeli a kockázatot.

Erre a gyorsan bekövetkező változásra időben fel kell készíteni a járművet, és a volán mögé ülő embereknek egyéni közlekedési magatartásukon is muszáj változtatni.

Mire is érdemes ilyenkor biztonságunk érdekében figyelni?

Minden esetben érdemes az évszakváltozás követelményei szerint felkészíteni járművünket, megvizsgáltatni a biztonsági berendezéseket és egyéb tartozékokat, főként az akkumulátort, a gumiabroncsot, a fékrendszert és a világítást. Mindezek mellett létszükséglet a kifogástalanul működő ablaktörlő, jégkaparó, jégoldó spray, megfelelő
ablakmosó. Ha hidegebbre fordul az idő, mindenféleképp cseréltessük le a gumiabroncsot téli szettre. Erre érdemes aktuálissá váláskor mielőtt időpontot kérni. Számolnunk kell hosszabb menetidővel a rosszabb haladási- és kedvezőtlen látási viszony miatt. Rövidülnek a nappalok és a tapadási viszonyok is okozhatnak meglepetést, abból is a kellemetlenebb fajtát.

Sajnos még mindig sok kívánnivalót hagy maga után a kerékpárosok és gyalogosok közlekedési felelősségvállalása és viselkedése, pontosabban ezeknek hiánya. Lakott területen kívül kevés esetben láthatunk rajtuk fényvisszaverő mellényt, ahol ráadásként magasabb a sebességkorlát is. Sok esetben az ezeken a helyszíneken történt balesetek és gázolások többször végződnek tragédiával.

A másik kritikus őszi változás a tanévkezdés, amikor a diákok ellepik az utakat. Ők is nehezebben térnek vissza a az iskolai élethez. Fejbe még a vakációt élvezik vagy a rég látott társaknak örülnek, életkorukból fakadóan pedig nem teljesen alakult még ki veszélyérzetük.A gyerekek mellett a nyári szabadságról visszajött felnőttek is tömegesen jelennek meg az utakon. Indul a reggeli és délutáni dugó szezon. Ez eleve egy nagy stressz-faktor. A gyerekek biztonsága érdekében legyünk nagyon figyelmesek vezetés közben, kiváltképp a tanintézmények közelében, a gyerekeket szállító buszok körül, melyek mögül hirtelen és meggondolatlanul ugorhatnak ki időnként a gyerekek. Az ősszel befejeződő mezőgazdasági munkálatok, a szüret és a betakarítás miatt a termőföldeket, gyümölcsösöket és ültetvényeket övező úttesten sárfelhordásokkal találkozhatunk, ami minden járművel közlekedő emberre veszélyt jelent.

A fentiekből láthatjuk, hogy az őszi szezon több okból is nagy odafigyelést igényel a közlekedésben, legyünk elővigyázatosak!

Tavasz első heteiben tapasztalhatjuk leginkább, hogy a járművezetők reakcióideje megnövekszik, mellyel javarészt a tavaszi fáradtság okolható. Ennek legfőbb jellemzője az aluszékonyság és az általános fáradtság-érzet, mely az elégtelen mennyiségű fény, az egyhangú étkezés és a természetben/szabadban való mozgás hiánya miatt alakul ki. A
napfényhiány eredményeként csökken szervezetünk D-vitaminszintje, az egyhangú étkezés pedig a C-vitamin szintjére van rossz hatással. Szervezetünk kifárad és legyengül, fáradékonyabbak leszünk, romlik a koncentrációs képességünk, lassulnak a reflexek és emiatt jelentősen megnő reakcióidő.Ha ez még nem elég, itt is van külső tényező, melyet a legtöbben a pokolba kívánnak. Ki szereti az útfelújítások okozta felfordulást? Ennek a bosszantó jelenségnek sem lehet nagy a rajongótábora…

A kerékpárosok és motorosok hirtelen kerülhetnek holtérbe, ilyenkor a sofőr számára láthatatlanná vállnak. A kerékpárral közlekedő gyerekek legtöbbször nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó szabályozásokkal, ezért vezessünk mindig felelősségteljesen és rendkívül óvatosan!Mindig legyünk tisztában a KRESZ szállításra vonatkozó szabályzatváltozásaival, főként a tetőcsomagtartóra rögzített kerékpár esetében, vagy ha sok csomaggal indulunk útnak.

Mindig, minden esetben erősen javallott betartani azt a tanácsot, miszerint ne induljunk fáradtan útnak! Csak és kizárólag kipihenten, hosszabb távokon rendszeresen tartsunk pihenőt. A felfrissülés érdekében érdemes egy picit tornázni, átmozgatni végtagjainkat és mélyeket lélegezni. Fogyasszunk elég folyadékot, így elkerülhetjük a gyors
kimerülést.

Az autóvezetés akkor is veszélyes, ha soha nem volt semmilyen balesetünk.Érdekesség, hogy a vezetés közbeni mobiltelefon használatra irányuló kutatások igencsak megosztóak. Mint kiderült, nem maga a telefonbeszélgetés rontja a sofőrök koncentrációját, hanem a hívás indítása előtti teendők: a telefon keresgélése, számok bepötyögése, stb… Ezek okozzák általában a balesetet. Ugyanolyan veszélyes, mint a volán mögötti elalvás.
A kutatók álláspontja szerint szigorítani kell a telefonhasználat szabályozását és a témához kapcsolódó szankciókat. Minden, ami eltereli a sofőr figyelmét, veszélyforrás! A tizenéves sofőrök körében jelentősen magasabb a figyelemvesztésből eredő „éppen csak elkerültem” balesetek száma. Fiataloknál és friss jogosítvánnyal rendelkező autóvezetőknél ez az egészséges és biztonságos ítélőképesség még nem alakult ki. Minden zavaró tényezőt iktassunk ki, amit csak lehet!

Végül összefoglalásképp: Minden évszakra érvényes tanács, hogy legyünk megfontoltak, amennyire lehet előrelátóak, szemfülesek és maradjunk higgadtak az adott közlekedési helyzetben! Ne lankadjon figyelmünk egy másodpercre sem!Használjuk a biztonsági övet, tartsuk be a KRESZ-t és tartsuk távol telefonunkat vezetés közben!